zondag 18 februari 2018

Het verhaal van de bizon......(kort verhaal voor kinderen en zeer jeugdigen)

De bizon liep door het hoge gras op de prairie, plotseling zag hij een antilope die vond hij zo mooi en elegant, hij wilde ook zo zijn.

De bizon probeerde net zo snel als de antilope te lopen, maar wat hij ook probeerde, zo snel kon hij niet.

De bizon was teleurgesteld in zichzelf.

Opeens zag de bizon een zwarte beer in een boom klimmen, de bizon vond dit zo stoer dat hij dacht, ik ga ook als een beer leven, de bizon probeerde op zijn achterpoten te staan om in een boom te klimmen maar wat hij ook probeerde, hij kwam de boom niet in.

De bizon was weer teleurgesteld in zichzelf.

Plotseling zag de bizon een adelaar vliegen, dit vond hij zo spannend dat hij dacht ik wil ook vliegen.....de bizon nam een aanloop, zette zich af...maar hij kwam niet omhoog.

De bizon was wederom teleurgesteld in zichzelf.

Hij liep verder door het hoge gras en daar stond hij opeens voor een rimpelloos meer en in het water zag hij zichzelf.....ineens zag de bizon dat hij een bizon was en nooit kan leven als de andere dieren om hem heen, die hij zo graag wilde zijn.

Eindelijk had de bizon rust van binnen, en de rest van zijn leven leefde hij zoals hij wilde leven namelijk als een bizon, en hij voelde zich eindelijk gelukkig.

Henk Dekkers

(Native American) Indiaanse symbolen geschilderd door Henk Dekkers

Painted by Henk Dekkers.



7 opmerkingen:

  1. Een parabel voor acht- tot achtentachtigjarigen, Henk. Kort maar betekenisvol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zouden oudere mensen dit ook waarderen Vin, denk je ?
      Jij als vakman ...

      Verwijderen
  2. Ik als vakman? Ik ben maar een amateurtje, Henk, een hobbyschrijvertje. En wat mensen waarderen weet ik al helemaal niet, want ik zit tamelijk vergeefs te wachten op reacties op mijn feuilleton. Maar wat dit korte verhaal van jou betreft: er zal altijd een doelgroep zijn voor verhalen met een boodschap. In dit geval is de doelgroep tamelijk uitgebreid, want het is zeer toegankelijk geschreven, en lekker kort. Zeer geschikt voor de vluchtige bezoekers op dit vluchtige medium!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je mag niet jezelf naar beneden halen goede vriend, je bent een meer als uitstekende schrijver en succes heeft lang niet altijd te maken met klasse en talent, menig schilderij met 1 streep op het vlak kreeg meer aandacht en geld als een schilderij van een kunstenaar die een mooi schilderij maakte en dat geldt ook voor schrijvers en ja dit is zeker een vluchtig medium.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet het, Henk. Een heleboel bestsellers waren in eerste instantie niet te slijten aan een uitgeverij. De boeken van J. K. Rowling, bijvoorbeeld (Harry Potter). En zelfs de Beatles hadden moeite een platenmaatschappij te vinden, in hun beginperiode. Ik heb al veel naar uitgeverijen gestuurd, maar mijn eerste korte-verhalenbundel (die jij hebt gekregen van me) nog slechts naar twee, want alles stopte toen ik uit België vertrok. Met bundel twee ga ik weer aan de weg timmeren. Ik ben benieuwd, maar verwacht er niet te veel van. Maakt ook niet zoveel uit, zolang ik er maar plezier in heb om verhalen te schrijven. Bovendien vind ik het leuker een boek weg te geven dan er een te verkopen. Bedankt niettemin voor je aardige woorden, want positieve reacties werken natuurlijk wel stimulerend. Ik hoop dat mijn - oprecht gemeende - woorden over jouw werk hetzelfde doen! En ik hoop ooit een schilderij van je in mijn huis te kunnen hangen! Lijkt me helemaal super! (Mag ook een reproductie zijn, want dat is iets betaalbaarder voor me!) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja het is precies zoals je het beschrijft maar ik heb ooit een man ontmoet en die zei : het is niet het succes wat het doel maar de weg die je begaat is het doel en daar zit best wel veel in.....niet alles maar toch, het is best wel waar. En inderdaad vind ik het fijn als je mijn werk waardeert maar het is wedezijds hoor... en zoals vaker door mij gezegd tegen jou ben je erg getalenteerd maar dat wist je al. Het is jammer dat 80% van de schrijvers, zangers, dichters, kunstschilders ect. het niet makkelijk hebben maar ik heb er altijd wat mee, het zijn stuk voor stuk mensen die iets speciaals toevoegen aan het leven of je het nou mooi vind of niet.
    Vin goede vriend ik ga afsluiten en wens je een fijne avond toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het er helemaal mee eens, Henk. Niet voor niets heb ik vijftien jaar niets gedaan met mijn verhalen. Ik ben totaal niet ambitieus, wat dat betreft. Volkomen waar, het is de weg die het eigenlijke doel is, niet het succes. Een mooie, diepe gedachte, van een wijs mens. Ik ben op G+ begonnen - bij toeval eigenlijk - omdat ik het zonde vond als enige plezier te hebben van mijn koldergedichten. Elke glimlach die ik ermee op andermans gezicht kan toveren is er éen. Wat dat betreft ben ik geslaagd in mijn opzet. En wat mijn verhalen betreft: ik vind het heerlijk ze te schrijven, en ook om zo nu en dan een boek weg te kunnen geven, maar droom nu niet bepaald van een carrière. Liever ga ik lekker m'n eigen, rustige gangetje.
    Wat overigens wel een leuke bijkomstigheid van G+ is, is dat ik andere creatievelingen ontmoet, waarvoor ik, net als jij, veel waardering heb. Dat soort mensen geven deze wereld kleur, diepte en hoop. Ik ben dan ook blij, zoals al eerder gezegd, dat ik Henk Dekkers nu ken!

    BeantwoordenVerwijderen